П'ятниця
03.05.2024
22:42:02
Рідною мовою
Форма входу
Категорії розділу
Статті [50]
Розвідки [8]
Походи [21]
Похід це подорож в царство дикої природи, на побачення з горами, лісами, річками, озерами. Зі всім тим, чого вже давно немає серед галасливих міст. Похід це можливість знайти нове коло спілкування, адже в похід йде команда, і команда повертається з нього!
Цікавий Тернопіль [10]
Миті з життя міста. Те, повз що ви пройшли і не помітили. Або забули. Або бачите щодня, і воно Вам 100 раз не треба. Або.. Зрештою, розпочинаємо серію фото-розповідей "Цікавий Тернопіль"
Зі світу по нитці... [3]
Креатив [5]
Ми тут збираємо всілякі витвори, які все ніяк порозпихати по якигось рамках-категоріях, а викидати жаааль! :)
Довідка [8]
Пошук

Користувальницький пошук
Теґи

Aenean elementum facilisis

Словник карпатських назв

Топоніміка ...</a></p>  <p><a href=Читать

Aenean elementum facilisis

Про майбутнє...

Вірус...Читать

Aenean elementum facilisis

Жаргон по-тернопільськи [шматок ТУСи]

В часи, коли Інтернет був лише для "обраних

Читать

Рекляма
Трохи гумору


Найкращі анекдоти щодня!
Надворі
погода Ternopil прогноз погоди на 5 днів

Погода в інших містах
Колєґи
KАРПАТИ.INFO - Все про відпочинок в Kарпатах Українські традиції
Пиши українською Справочник отдыха в Карпатах
Поиск проживания Карпаты Благотворительная организация «СИЯНИЕ НАДЕЖДЫ»
Конюхів

Центр активного відпочинку та спорту
ЕКСТРЕМАЛ

Путешествия и отдых - каталог сайтов
Я радий, що я українець!

Ціла банда колєг
Отримай бонус!

Ви можете отримати Бонус у розмірі 0,01-0,10 WMR на гаманець 1 раз на добу

Гаманець
Код Захисний код

Бонус наданий сервісом www.wmcasher.ru


БІЛЬШЕ БОНУСІВ!
Лічильники
Экстремальный портал VVV.RU
статистика
Счетчик PR и тиц
Виды отдыха Пеший туризм
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

...Мандри...

Дописи

Головна » Дописи » Статті

Мандрівництво у східнослов'янській культурі (філософсько-культурологічний аспект)
Генетично пов’язане з просторовими уявленнями, мандрівництво вже на етапі появи в східнослов’янській культурі характеризується низкою особливостей, що відрізняють його від західноєвропейської парадигми, надають явищу унікальність і самобутність.

Pilgrimage

Для східнослов’янської культури з просторовими уявленнями органічно пов’язані уявлення релігійні, що споконвічно переводять просторові позначення в іншу ціннісну ієрархію, надають їм релігійно-філософського змісту. Своєрідний синкретизм таких уявлень зберігся протягом багатьох сторіч, аж до XIX і XX, і відбився в ряді значних духовно-ідеологічних явищ, зокрема, у мандрівництві.

Феномен мандрівництва з моменту його виникнення в східно¬слов’янській культурі як явища народного життя X-XI вв. увібрав у себе просторові уявлення, характерні для попередніх культурних епох, починаючи з властивих архаїчному мисленню. Перехід просторових уявлень у морально-оцінні в народному світогляді проходив декількома шляхами, але неминуче був пов’язаний із загальною сакралізацією природи і всього буття людини. Припущення про магічну співпричетність всіх явищ людського життя (Л. Леві-Брюль, Дж. Кемпбелл) спочатку мало відношення до одинично-кон¬кре¬т¬них предметів і уявлень, причому одними з перших одержали міфологічне визначення і тлумачення саме уявлення про шлях, дорогу, мандри (В.Я. Пропп, М.М. Бахтін).

Відзначені ознаки просторової метафорики і сприйняття мандрівника підготували побутування народного мандрівництва і відношення до нього в східнослов’янській культурі, починаючи з прийняття християнства.

Поява в східнослов’янській культурі типу мандрівника, поки ще на рівні поширеного явища народного життя, була підготовлена специфікою осмислення простору і відповідно виділення з загальної маси тих, чий спосіб буття характеризувався в нерозривному зв’язку з гіперсакралізованими просторовими уявленнями (В.М. Топоров, Б.О. Успенський), сприяв, у кінцевому рахунку, розвитку культурної свідомості, який стає важливим чинником діалогічного культурного обміну.

На матеріалі історичних свідчень і пам’яток народної поезії, як нам здається, із достатньою чіткістю протягом як перших сторіч прийняття християнства на Русі, так і в наступний історичний період аж до середини XIX сторіччя наочно просліджуються два типи – каліки перехожого і "мандрівного ченця".

Обидва ці типи, хоча й не привернули до себе пильної уваги літописних джерел, багато в чому сформували образ народної релігійності, зокрема, стали джерелом проникнення багатьох апокрифічних сюжетів, вилучених із сфери офіційної церковності, що потім асимілювалися "низовою" культурою і злилися з первинним поганським світоглядом східних слов’ян. Крім того, традиція паломництва, що входить до складу мандрівництва, сприяла в наступний період культурного будівництва інституалізації найбільш шанованих місцевих святинь, церков і монастирів, надаючи їм статусу загальнонаціональних.

Східнослов’янська культура зберегла постійне етично позитивне осмислення типу мандрівника і його позиції духовного наставника. Так, генетично пов’язані з репертуаром "богатирських калік" духовні вірші мали успіх у народному середовищі й існували протягом тисячоліття, постійно збагачуючись текстуально і варіативно.

Мандрівництво зберегло зв’язок і вплинуло на формування ідеалу святості. Так, перші святі Антоній і Феодосій Печерські починали шлях до святості з мандрівничого (М.С. Грушевський), багато святих "у мандрівках по обличчю землі російської" проявили свій божественний дар (В.В. Розанов).

У дослідженні була загострена увага на найбільш важливих у культурологічному і філософському плані формах явища, що надалі стали продуктивною моделлю для самоусвідомлення "високої" культури. На наш погляд, український філософ-мандрівник XVIII сторіччя Григорій Сковорода зумів зайняти цілісну філософську позицію саме завдяки типу мандрівника, що закріпився в культурі, розмикаючого іманентність буття і "відкритого" внаслідок життєвої орієнтації осяганню-прозрінню трансцендентного Божества.

Тип народного мандрівника, що стоїть поза будь-якими інституціональними і соціально-ієрархічними рамками, що сповідає неортодоксально релігійний світогляд і світорозуміння, що функціонує в тисячолітньому культурному полі, що просвічує всією товщею фольклорної традиції (починаючи з калік перехожих і прочан до святих місць), знайшов у Григорії Сковороді одне з найбільш повних втілень.

Філософське мислення Сковороди здається дивовижно близьким мандрівничому світобаченню, спирається на мандрівництво як на чи не головний "шлях до порятунку", шлях до праведного життя, шлях подолання мирських спокус у житті й в усвідомленні буття (Д. Багалій, Д. Чижевський). Мандрівник йде по землі, а серце його знаходиться на небесах і знаходиться ближче за інших до Бога – от, можна сказати, квінтесенція життєвої орієнтації філософа, слідувати якій він закликає не тільки своїх учнів, але й усіх людей.
О.М. Варипаєв
із автореферату дисертації "Мандрівництво у східнослов'янській культурі", Харків, 2000
Категорія: Статті | Додав: eR-man (11.03.2010) | Автор: О.М. Варипаєв
Переглядів: 1434 | Теги: Варипаєв, мандрівництво, філософія, культура | Рейтинг: 5.0/2 |



Всього коментарів: 0

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Мандри Україною. Гори і ліси, річки та озера, замки й монастирі, міста і села. Карпати та Полісся. Галичина й Волинь. Тернопіль і Тернопільщина. Туризм, походи, захоплення. Будні і свята. Спогади і враження.
Творчі креації. Те, що хотілося б побачити, а також і те, що бачимо щодня, але не звертаємо уваги.
Mandry.At.Ua - Мандруй Разом із Нами!

При будь-якому використанні матеріалів сайту, посилання на mandry.at.ua є обов'язковим!

WMlink.ru - рекламный брокер